De geschiedenis van Volvo

Volvo stond in de jaren voorafgaand aan de introductie van hun eerste auto niet bekend om zijn voertuigen, maar om zijn kogellagers. In 1907 werd AB Svenska Kullager Fabriken (SKF) opgericht door Sven Wingquist. Het bedrijf groeide uit tot een kogellager gigant. Het merk Volvo werd later een papierbedrijf. Assar Gabrielsson, werkzaam bij SKF, zag echter een kans om auto’s te maken. Met steun van SKF, het papierbedrijf AB Volvo en een lege fabriek op Hisingen, konden hij en Gustaf Larson op 14 april 1927 de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld presenteren.

Waar staat Volvo voor?

Op 11 mei 1915 registreerde SKF de merknaam Volvo. Volvo is Latijn voor “ik rol” en komt van het Latijnse werkwoord “volvere”. Deze naam weerspiegelt de oorsprong van het bedrijf als producent van kogellagers en hun streven naar beweging en vooruitgang. Toen Assar Gabrielsson en Gustaf Larson besloten om auto’s te gaan produceren, wilden ze een voertuig ontwikkelen dat veilig en duurzaam was, passend bij de zware Zweedse wegen. Dit leidde tot de oprichting van Volvo als autobedrijf.

De eerste modellen op de markt

Op 14 april 1927 werd de ‘ÖV4 Jakob’ geïntroduceerd. Assar Gabrielsson en Gustaf Larson ontdekten dat er geen geschikte auto voor de Zweedse wegen beschikbaar was en besloten daarom zelf een auto te ontwikkelen die aan deze eisen voldeed. Deze open toerwagen met een viercilindermotor markeerde het begin van het innovatieve merk Volvo. Later volgden modellen zoals de ‘Katterug’ en de Volvo Duett, die de populariteit van Volvo versterkten en het merk internationaal bekend maakten.

In augustus 1955 arriveerde de eerste Volvo PV 444 in Long Beach, Californië. Hoewel men aanvankelijk sceptisch was over een Europese auto in de VS, werd Volvo binnen twee jaar het op een na grootste importmerk in Californië. In 1974 was de VS zelfs Volvo’s grootste afzetmarkt.

De vroege innovaties van Volvo

Volvo heeft een reputatie opgebouwd dankzij zijn talloze innovaties in autoveiligheid. Het bedrijf heeft voortdurend nieuwe technologieën ontwikkeld om de veiligheid van voertuigen te verbeteren. Hier de belangrijkste op een rijtje:

 

  • 1959 – driepuntsveiligheidsgordel: Volvo-ingenieur Nils Bohlin introduceerde driepuntsgordel. Deze uitvinding zorgde voor veiligere ritten. Volvo zag af van het patent, zodat iedere fabrikant ervan kon profiteren.
  • 1972 – kinderzitje: het eerste kinderzitje dat achterwaarts gericht was werd door Volvo geïntroduceerd, voor extra veiligheid van jonge passagiers.
  • 1991 – Side Impact Protection System (SIPS): Volvo ontwikkelde een sterke carrosserie structuur en gebruikte energie absorberende materialen aan de binnenzijde van de auto. Dit systeem omvatte ook een dwarsbalk in de vloer en versterkte stoelen om de impact bij zijdelingse aanrijdingen te verminderen.
  • 1991 – Side Impact Airbags: naast de verbeterde carrosserie structuur introduceerde Volvo het Side Impact Protection System (SIPS) met zij-airbags, die extra bescherming bieden bij zijdelingse aanrijdingen.
  • 1998 – whiplash protection system: dit systeem vermindert de kans op whiplash bij een aanrijding van achteren, door een slim ontwerp van de stoel en hoofdsteun dat gelijkmatige ondersteuning en energieabsorptie biedt.
  • 1998 – opblaasbare gordijnairbag: deze airbag werd in het plafondbekleding geïntegreerd en biedt bescherming voor voor- en achterpassagiers bij zijdelingse aanrijdingen of wanneer de auto over de kop slaat

De Volvo’s vandaag de dag

Populaire modellen zoals de Volvo XC60 en de Volvo XC90 zijn voorbeelden van Volvo’s voortdurende innovatie en toewijding aan kwaliteit. Daarnaast dragen elektrisch aangedreven auto’s, zoals de Volvo EX40, bij aan een milieuvriendelijkere toekomst. Met Volvo occasions blijft de betrouwbaarheid en geavanceerde technologie van Volvo beschikbaar voor een breed publiek.

Belangrijke innovaties voor veiliger weggebruik

Volvo heeft diverse innovaties geïntroduceerd om de veiligheid op de weg te verbeteren. Zo detecteert het Blind Spot Information System (BLIS) voertuigen in de dode hoek en waarschuwt de bestuurder met een lampje bij de buitenspiegel. City Safety, een autonoom noodremsysteem, vermindert door laser detectie het risico op kop-staart botsingen bij lage snelheden. Het Run-off Road Protection systeem spant de veiligheidsgordels aan en heeft energieabsorberende stoelen om letsel aan de ruggengraat te verminderen bij het van de weg raken. Connected Safety deelt informatie over gladde wegen en gevaren via cloud-technologie, zodat bestuurders tijdig kunnen reageren. Deze innovaties maken het rijden veiliger voor zowel inzittenden als andere weggebruikers.

De toekomst van Volvo

De toekomst van Volvo ligt in de verdere ontwikkeling van elektrische voertuigen en duurzame technologieën. Het doel is om tegen 2030 een volledig elektrisch automerk te zijn. Modellen zoals de Volvo EX30 en Volvo EC40 nemen het voortouw in deze doelstelling. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in geavanceerde veiligheidsfuncties en autonoom rijden, waardoor de rijervaring nog veiliger en comfortabeler wordt. Het iconische Volvo logo blijft synoniem staan voor innovatie en betrouwbaarheid, terwijl het merk zich voorbereidt op een nieuwe generatie voertuigen die inspelen op de behoeften van moderne consumenten. Ontdek de huidige modellen van Volvo bij Van der Wulp en ervaar zelf de innovaties van Volvo occasions.